Praktijkvoorbeelden

Casus: Herstelrecht op de basischool

Truus werkt met kleuters van groep 1 en 2 op basisschool De Globe.
“Als er ruzies zijn of er is een ander probleem, kunnen de kleuters bij me komen klagen. Ik vraag wat er precies gebeurd is. Gewoon de feiten. Bijvoorbeeld Pietje heeft me geslagen. Daarna vraag ik de klager de ander erbij halen. Vervolgens vraag ik de klager de ander te vertellen wat hij vervelend vindt. Dus geen beschuldiging, maar zeggen wat hij ervan vindt. Ze moeten elkaar daarbij recht in de ogen kijken. Dat vinden ze lastig, zeker, maar het is vrij snel aangeleerd. Vervolgens vraag ik de ander of hij tegen de klager wil zeggen wat hij die heeft horen zeggen. Bijvoorbeeld: ‘je vindt het vervelend dat ik je net heb geslagen.’ Daarna mag de leerling over wie geklaagd is, zijn zegje doen.
Daarna vertelt de klager de ander wat hij zou willen. Bijvoorbeeld, 'Ik wil je een hand geven', of 'dat je een glaasje water voor me haalt.' Vaak zie je dat de beschuldigde met een aanbod komt: ‘mag ik mijn arm om je schouder leggen?’ Ook zit er altijd een afspraak in voor de toekomst. Een excuus alleen is niet genoeg, dat is te makkelijk. Er moet altijd wat bij.
Het is mooi de opluchting te zien nadat ze het hebben goedgemaakt. Zeker de oudere kleuters nemen deze manier snel over en lopen samen de stappen af, op den duur zonder mij erbij te betrekken..”

« terug

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)