Praktijkvoorbeelden

Hoe werkt Herstelrecht in de praktijk? Lees de verhalen over Nadja, Peter, Suzanne e.a. en zie hoe Herstelrecht uitkomst biedt in moeilijke situaties.

Casus: Columns van Xandra

Xandra werkt op het Voortgezet Speciaal onderwijs. Als er ergens een goede relatie met leerlingen voorwaardelijk is, dan is het daar. En weinig plekken ook waar je het zo in je vezels moet hebben om zo'n relatie aan te kunnen en durven gaan. Xandra doet dat (...)
Lees verder

Casus: Afspraken maken in vredestijd

Hoe betrek je leerlingen in Herstelgericht werken? Hoe maak je afspraken MET elkaar? En niet afspraken die opgelegd zijn vanuit school of vanuit de leerkracht. Het Lauwerscollege in Kollum hebben een lessenserie gemaakt voor de eerste jaars leerlingen. Hierin stond Herstelrecht en groepsdynamica centraal. Boukje Adema-de Wit vertelt hoe ze MET de leerlingen afspraken hebben gemaakt. (...)
Lees verder

Casus: Energizers op het Lauwers college in Kollum

Gerrie Buruma werkt op het Lauwerscollege in Kollum, een school die grote stappen aan het zetten is in de richting van een herstelgerichte school. Samen met zeven andere collega’s is Gerrie gecertificeerd herstelcoördinator. Ze laat zien dat hoe meer je meer herstelrecht bezig bent, hoe minder aandacht er naar conflicten gaat, die zijn er gewoon minder: (...)
Lees verder

Casus: Herstelrecht op de basischool

Truus werkt met kleuters van groep 1 en 2 op basisschool De Globe. “Als er ruzies zijn of er is een ander probleem, kunnen de kleuters bij me komen klagen. Ik vraag wat er precies gebeurd is. Gewoon de feiten. (...)
Lees verder

Casus: Zeilweek op de Friese meren

Tijdens een zeilweek op de Friese meren vaart een groep leerlingen samen met drie begeleidende leraren op een tjalk die is gehuurd van kapitein Tjibbe, die de leerlingen zeilles geeft. De sfeer is geweldig tot blijkt dat drie leerlingen boksbeugels en bij wet verboden messen in hun bagage hebben. (...)
Lees verder

Casus: Peter, de enthousiaste leerkracht

Peter is de enthousiaste leerkracht van groep 5. Hij stopt veel energie in de voorbereiding van zijn lessen. Daarbij overdenkt hij ook welke sturing en welke ondersteuning nodig is om de beoogde doelen te bereiken. (...)
Lees verder

Casus: Suzanne aangerand door drie jongens

Op een school voor VO is Suzanne aangerand door drie jongens. De jongens zijn voorgeleid en veroordeeld tot enkele maanden in een justitiële jeugdinrichting. (...)
Lees verder

Video: Het is verboden buiten te sluiten

Video met Ellen Emonds, leraar van het jaar 2012 (2 min.)

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)

Video: Restorative Justice

Restorative Justice in Oakland Schools: Tier One. Community Building Circle (Engels, 10 min.)