Praktijkvoorbeelden

Casus: Afspraken maken in vredestijd

Dit schooljaar hebben onze 1e klassers tijdens de introductie een lessenserie gevolgd waarin het herstelrecht en groepsdynamica centraal stond. De mentoren hebben hebben prachtige weken met de klassen beleefd. Binnen de school was deze positieve sfeer te voelen. De lessen tijdens dit introductieprogramma waren gericht op het maken van verbinding tussen de klas, de school, de docenten, de ouders en de omgeving. Het leren communiceren, luisteren naar elkaar en positieve groepsvorming vormden een groene draad tijdens deze lessen.

Respect voor jezelf, Respect voor de ander en Respect voor de omgeving. Het met elkaar doen én er samen beter van worden. ‘Ik ben oké en jij bent oké!’ Deze kreten zijn voor ons erg belangrijk en met verschillende werkvormen oefenen we hiermee. Ook het maken van afspraken in vredestijd zijn uiteraard van belang en is uitgebreid aandacht aan besteed.
De leerlingen uit de 1e klas hebben uiteindelijk zelf een ouderavond georganiseerd en hebben presentaties en video’s getoond. Wat zijn wij APETROTS op onze leerlingen!

Dit schooljaar besteden we tijdens iedere teamvergadering aandacht aan herstelrecht op school. Met als doel dat we het herstelrecht willen borgen binnen onze school. Wij willen collega’s enthousiasmeren en herstelrecht (nog meer) tot uitvoering laten brengen binnen en buiten de school. We doen al veel aan herstelrecht en leggen de lat steeds hoger.

We willen herstelrecht actief houden onder de collega’s. Samen met een college hebben we thema’s bedacht (v.b. verschil tussen feit en mening, ik-boodschap/jij-boodschap, straffen versus herstellen, etc) en geven we de collega’s een praktische opdracht mee, die ze kunnen uitvoeren op school.

Aan het eind van het jaar worden er wederom drie collega’s opgeleid tot coördinator herstelrecht. Ik ben trots op onze leerlingen en docenten, die zo actief bezig zijn met het herstelrecht. We maken iedere dag de wereld binnen én buiten de school een stukje mooier!

Baukje Adema-de Wit
Lauwers College Kollum
Ambassadeur ECHO

« terug

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)