Columns

De Koning van Wezel
Koninklijke vijvers

Auteur Jan Ruigrok
Datum 21/06/2017

Het sprookje van de prins en de kikker ontwikkelt zich binnen ECHO verder. De prins of de prinses staat voor dat wat je van jezelf aan de buitenwereld laat zien, je buitenkant. Het is de ideale leraar, leerling, begeleider. De prins past zich aan de omgeving en wordt daarvoor beloond met schouderklopjes, mooie cijfers, later een goede baan. De prins kent de paleisregels en weet hoe hij zich heeft te gedragen. Mislukte prinsen en prinsesjes worden vervloekt met burn-out, uitsluiting, eenzaamheid. Het is goed de paleisregels te kennen. Je hebt ze nodig om je aan te passen en te overleven. Rust en veiligheid worden je deel.
De kikker is wie je vanbinnen bent, met al je leuke, vervelende, creatieve, impulsieve en ook donkere kanten. Waar prins werkt vanuit het hoofd en overleeft in het paleis, geeft de kikker zijn gevoel de ruimte en reageert hij vanuit zijn buik. Hij leeft in de vijver en leert daar anderen en zichzelf werkelijk kennen. Bloedspannend want verrassing, onzekerheid en onrust zijn je medereizigers.
Conflicten kun je in het paleis oplossen. Je pakt de regels erbij en straft degene die ze heeft geschonden. In het ergste geval verban je hem uit het paleis. Prinsenschaamte betekent dat je je schaamt omdat je in de ogen van je opvoeders en leermeesters te kort bent geschoten.
Herstelrecht lost conflicten op in de vijver, in gesprek met elkaar. Kikkers schamen zich wanneer ze zich ervan bewust zijn dat ze door hun gedrag anderen hebben beschadigd. Een rotgevoel dat verholpen kan worden door herstel.

Met dit sprookje in mijn achterhoofd bezocht ik het Rietveld Lyceum in Doetinchem. Een paleis van een school en terecht een monument. Van mij mag het op de werelderfgoedlijst.
Rector Paddy Harbers, vertelt dat hij op leerlingen was afgestapt die moeite hadden met de zin van de paleisregels. Het gesprek leidde er uiteindelijk toe dat in de rectorskamer een paar wanden werden aangebracht waarop de leerlingen konden schrijven en tekenen wat ze wilden. ‘ ’t Gebeurt regelmatig’, zegt Paddy, ‘dat ik hier zit te werken en de leerlingen bezig zijn op die wanden. Ze schrijven dingen op aan de hand van een thema, ik ben lekker aan het werk. Het is niet allemaal even mooi wat ze maken, maar dat hoeft niet. We genieten van het contact. Regelmatig komt er bezoek. Sommigen plaatsen wat vraagtekens als ze lezen wat de leerlingen hadden opgeschreven. Ik vind het leuk, dus ik ga er nog een poosje mee door.’
Op het Rietveld Lyceum legt koning Paddy een vijver aan in de troonzaal. Het vergroot zijn werkplezier terwijl zijn leerlingen zichzelf én hun rector leren kennen. Wat wil je ook als de koning zo’n naam draagt …?
Jan Ruigrok

Voor meer De Koning van Wezel columns ga naar: Publicaties > Columns