Praktijkvoorbeelden

Casus: Nadja en de gymles

Tijdens de gymles heeft Nadja het niet naar haar zin. Vanwege haar figuur
is ze vaak mikpunt van spot en de oefeningen zijn voor haar een nachtmerrie.
Waar het kan, spijbelt ze en als ze er toch is zorgen haar grote mond en haar
verzet ervoor dat ze er vaak halverwege de les uitgestuurd wordt. De gymdocent
heeft het opgegeven haar te motiveren en neemt haar niet langer in bescherming
tegen de groep. Als Nadja zich op een dag uit de ringen laat vallen,
ligt de klas dubbel van het lachen. De docent verwijt haar dat ze maar beter
had moeten luisteren bij de uitleg. Nadja loopt boos weg. Na afloop van de les is het in de kleedkamer een chaos: alle kleren liggen door elkaar, sommige zijn kapot getrokken en alles is natgespoten met de brandslang. De gymdocent vindt zijn horloge terug in de volgelopen wastafel. Op de spiegels staat met rode lippenstift: Nadja was here! Iedereen is verbijsterd. Gelukkig heeft de klas een stevige mentor die ondanks zijn mentorkwaliteiten toch nog de nodige gesprekken moet voeren met
de groep, voor de gemoederen weer bedaard zijn. Dat gebeurt pas als de klas haar eigen verantwoordelijkheid neemt en bereid is niet langer achterom,
maar vooruit te kijken. Ook de gymdocent neemt zich voor, na een gesprek met de mentor, samen met Nadja te bespreken hoe ze tot een werkzame relatie kunnen komen.

(Uit: In plaats van schorsen, handboek herstelrecht in het onderwijs)

« terug

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)