Praktijkvoorbeelden

Casus: Energizers op het Lauwers college in Kollum

“Wat heb ik het er naar de zin gehad op die training! Ik vond de energizers die we deden erg leuk. Gelukkig heb ik meegeschreven, zodat ik nu een aardige voorraad heb.
Mijn mentorklas, die in het begin van dit schooljaar knap moeilijk was, bespraken we als casus op onze studiedag over herstelrecht. Al een paar keer heb ik de energizer van de fruitschaal gebruikt. En ook bijna alle andere al eens uitgeprobeerd. OHHH wat een lol!
In mijn mentorklas zijn de effecten enorm. Ik was erg blij verrast dat een 4e klas zo enthousiast werd van deze oefening. Het gaf hen ruimte om een andere plek op te zoeken en in te nemen.
Het zette de sociale 'boel' even weer aan, in plaats van dat het op slot bleef zitten. Ze vroegen er ook steeds naar. De fruitschaal wel veranderd in een automerken-schaal, soorten make-up en dergelijke. Erg erg leuk.
Ik merk dat ik het bij lesgeven ontzettend prettig vind, dat wanneer ik start ik een beroep kan doen op de behoefte die binnen de klas leeft om onderling uit te wisselen. We starten centraal, en toch erg samen. Heerlijk. Dus ben ik nu weer een gymleraar die toch wel erg vaak een energizer gebruikt.

Trouwens, niet alleen op school werk ik met herstelrecht. Thuis heb ik al volop juweeltjes meegemaakt.
Mijn dochter kwam te laat op school, gaat zitten in groep 1. ‘Goh Rixt’, zegt de juf, fijn dat je er bent.’ ‘Ja, juf’, antwoordt ze; ‘ik ben te laat, want we moesten nog tikkertje doen.’
(Mijn rode hoofd laat ik mooi voor wat het is!)

Bedankt!”

« terug

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)