Columns
De Koning van Wezel
Soft gedoe, dat herstelrecht
Auteur | Jan Ruigrok |
Datum | 29/04/2011 |
Zes leerlingen heeft Sjaak er afgelopen twee dagen uitgestuurd. En terecht voor zijn gevoel. Ze halen het bloed onder zijn nagels vandaan, voeren weinig uit en vergeten iedere keer weer hun boeken mee te nemen. En hoe harder hij ze aan het werk probeert te krijgen, hoe meer ze zich tegen hem keren. En hoe meer ze proberen hun mentor voor hun karretje te spannen. Wat kun je meer doen dan ze eruit sturen? Ze melden zich dan bij Maria in de time out klas. Zij zet hen aan het werk en voert iedere leerling met een rode kaart in in een bestandje dat naar Henriëtte, de teamleidster, gaat. Zes leerlingen afgelopen twee dagen; soms zijn het er meer, soms minder.
Op woensdag, de dag voor het teamoverleg wordt hij gevraagd bij Henriëtte te komen. Ze schenkt thee voor hem in als hij gaat zitten. Hij is een beetje wantrouwig; Henriëtte kan stevig uitpakken. Als het mee zit wordt het even haar verhaal aanhoren en dan naar huis. Vanavond na een flinke borrel zal hij wel weer als vanouds lekker pitten en die vergadering van morgen zal hij ook wel overleven. Net zoals hij het onderwijs aan het aan het overleven is.
‘ ’t Gaat nog steeds niet goed Sjaak’, zegt Henriëtte. ‘Ik heb hier een lijstje van de leerlingen die je er de afgelopen twee weken hebt uitgestuurd en dat is te veel. ’t Lijkt mij heel zwaar voor jou zo te moeten werken en ik maak me zorgen om je. Voor de leerlingen en voor ons is het ook een slechte zaak. Je weet uit onze vorige gesprekken dat dit niet de manier is waarop wij met leerlingen willen omgaan. Voor mij is dit niet een probleem tussen jou, mij de leerlingen en hun ouders, maar ook van het team. Als de sfeer tussen een docent en zijn klassen slecht is, hebben we allemaal een verantwoordelijkheid en een taak. Tegenover jou, en tegenover de leerlingen en hun ouders. We moeten met zijn allen kijken hoe we jou kunnen steunen om het beste uit jezelf te halen. Morgen in de teamvergadering zal ik dit teamprobleem inbrengen en daarna stel ik jou twee vragen. Wat heb jij van ons nodig om ervoor te zorgen dat het niet meer nodig om er zoveel leerlingen uit te sturen? En wat ga jij zelf doen om dat aantal terug te brengen? Ik zeg je dit nu zodat je je erop kunt voorbereiden. We gaan er op dit moment niet verder op in, dat doen we morgen. Ik hoop dat we tot iets moois komen. Succes met je denkwerk’.
Wat Sjaak op weg naar huis het meest bezighoudt, is dat hij in de lerarenkamer herstelrecht als ‘dat softe gedoe’ bestempelde...