Praktijkvoorbeelden

Casus: Bloemen voor Mw. Promper

Mw. Promper vraagt aan Rachid die een blikje in haar tuin gooit of hij dat thuis ook doet.
‘@#$%wijf, kijk jij maar uit, straks steek je overhoop’ roept hij lachend en loopt door met zijn vriendjes.
Mw. Promper doet melding bij de politie die via de wijkagent de school inschakelt. Rachid wordt twee dagen geschorst. Wanneer de conrector na een week belt om te vragen hoe het met mevrouw Promper gaat, barst ze in huilen uit. Het incident heeft een enorm effect op haar gehad. Ze durft de deur niet meer uit, uit angst voor Rachid en zijn vriendjes. Aan slapen komt ze slecht toe. Op de vraag of ze iets zou zien in een herstelgesprek met Rachid en zijn ouders om te kijken of een en ander nog recht te trekken is, zegt ze ‘ja’. Haar man, dochter en een buurvrouw zullen er bij zijn om haar te ondersteunen.
Rachid heeft maar een vaag besef van wat hij heeft aangericht. ‘Ik ben toch gestraft, wat zeuren jullie dan nog …..?’ Na wat doorpraten blijkt hij diep van binnen in te zien, dat het zeker voor mw. Promper niet rond is. En ook zijn plek op school is er niet makkelijker op geworden. Hij staat in de buurt en bij een aantal leraren toch bekend als ‘k.tmarokkaantje’, een etiket waar niemand blij mee is. Na overleg met zijn ouders, zeggen ook zij ja tegen een conferentie. Ook twee vriendjes doen mee ter ondersteuning.
Tijdens het gesprek vertelt mevrouw Promper vol emotie wat het incident met haar gedaan heeft. Nadat ze in tranen uitbarst, begint ook Rachids moeder te snikken. Rachid beseft dat hij niet alleen mevrouw Promper, maar ook zijn eigen ouders gekwetst heeft. Zijn schaamtebesef maakt dat hij zich knap ongemakkelijk voelt en hij beseft dat hij het voor zichzelf er ook niet makkelijker op heeft gemaakt..
De slotvraag aan het slachtoffer, mevrouw Promper in dit geval is ‘Wat kan de dader, in dit geval Rachid, doen om te schade te herstellen?‘ Een lastige vraag voor mevrouw Promper die daar één twee drie geen antwoord op heeft. Haar man helpt: ‘Nou, gewoon normaal doen en je diploma halen’. Een antwoord dat door mevrouw Promper met een lieve glimlach wordt bevestigd.

Anderhalf jaar later wordt er bij de familie Promper gebeld. Rachid staat met een bos bloemen voor de deur om zijn diploma te laten zien.

« terug

Video: A story of Hope

Video over succesvolle toepassing van Herstelrecht op een "continue gevaarlijke school". (Engels, 9 min.)

Video: Ergerniskaartjes

Door het ergerniskaartje te gebruiken kunnen leerlingen zelfstandig ergernissen en conflicten oplossen. (7 min.)